Informatii

Formarea pretului


Despre cum influenteaza diversi factori formarea pretului


Florile sunt indiscutabil, unele dintre cele mai frumoase minuni din intreaga lume.
Cu totii iubim sa daruim si sa primim flori indiferent de ocazie, fiindca ne fac sa zambim si ne dau o stare de bine. Putini stiu insa cat costa de fapt un fir de floare si cum se ajunge la pretul final al florii, iar despre asta vom vorbi astazi.
Factorii care influenteaza costul florilor sunt: procesele tehnologice si de cercetare, gradul de calitate al florilor, producatorii, tipul achizitiei, cantitati mici vs. cantitati mari, alte costuri si transportul.
Procesele tehnologice si de cercetare se regasesc in costul fiecarui fir de floare.
Industria floristica este intr-o continua expansiune, iar cu trecerea timpului tot mai multi floristi isi doresc soiuri noi, de aici si investitiile mari in tehnologie si cercetare.
Un alt factor care determina formarea pretului este gradul de calitate al florilor.
In cazul trandafirilor, marimea florii, inaltimea, numarul de petale si rezistenta sunt atributele care determina daca trandafirul este „Premium” sau „Select”. Cea mai calitativa floare intra la categoria Select, apoi vine Premium sau calitatea A (cu A1 si A2), ambele fiind cotate Top Quality. Cu mai putine petale si tulpini mai scurte avem  calitatea B (B1 si B2) si calitatea C (C1 si C2). In cazul Crizantemei, Gypsophilei, Limoniumului, unele soiuri de verdeata s.a.md. pretul este influentat si de greutate. Un Eucalipt de 200g nu se compara cu unul de 400g, deci pretul ultimul produs va fi mai ridicat, iar asta se intampla si cu celelalte produse de mai sus.
Producatorii de top au produse de calitate superioara care se reflecta in toate aspectele operationale si tehnologice in care investesc continuu. Pretul unei flori de calitate reflecta costul de productie. La o ferma, cultivarea soiurilor noi este mai scumpa, chiar mai riscanta din punct de vedere financiar si de cele mai multe ori se prefera cultivarea soiurilor deja existente.
Aceste riscuri financiare si costuri legate de cercetare si dezvoltare se regasesc in costul final al florilor.
Achizitii prin bursa sau cumparari directe
Contrar credintelor multora, a cumpara direct de la producator nu inseamna un cost mai mic al florilor, ci chiar mai mare. Cu siguranta va intrebati cum se poate?
O parte dintre produsele Select se vand direct, iar pentru restul culturii, producatorii aleg sa o vanda catre bursa. In Romania, 10% dintre aceste produse Select se aduc la cerere, datorita pretului mai mare si puterii mici de cumparare, iar 90% dintre florile vandute sunt produsele Premium.
In schimb, tari precum Rusia, Anglia, Germania, America s.a.m.d. aleg sa achizitioneze cu preponderenta produse select si mai putin produsele premium.
Un alt mit este ca daca achizitionez o cantitate mai mare, sigur pretul e mai mic.
Total eronat! Bursa din Olanda este atipica oricarei burse deoarece costul de licitatie pleaca de la pretul cel mai mic si pana sa ajunga sa fie licitat creste.
Cantitatile mari fac ca pretul sa creasca. De ce? Fiindca daca ceri unui producator 10.000 de fire de trandafir, el trebuie sa iti acopere cererea ta si sa onoreze si alte cereri. Este principiul cererii mari si ofertei mici. Pretul creste datorita cererii si pe langa asta, achizitiile mari destabilizeaza piata.
De asemenea, exista si alte costuri care formeaza pretul unei flori. Dupa achizitia florilor din bursa sau direct de la producator, alte costuri se adauga la pretul florii, cum ar fi: transportul pana la usa depozitului din Olanda, manipularea, ambalarea, tipul de ambalaj al fiecarei varietati de floare.
Exista ambalaje returnabile si nereturnabile. Din categoria celor returnabile sunt cantele de plastic in care sunt tinute florile taiate la apa. Pentru aceste ambalaje se plateste o chirie pe zi daca se doreste inchirierea lor, iar daca se returneaza, ca sa intre inapoi in ciclul bursier, ele trebuiesc manipulate, dezinfectate si spalate, iar pentru aceste operatiuni se plateste o taxa.
Pana aici, toate aceste costuri se adauga la pretul unui fir de floare dupa ce a fost achizitionat din Olanda. Cand ajunge in Romania, se adauga alte costuri care includ transportul care poate fi aerian sau terestru si alte taxe si impozite aferente achizitiilor, etc.
Deci iata cati factori influenteaza formarea pretului. Nu comisionul practicat este mare, ci un cumul de factori care determina costul unui fir de floare.
Suntem convinsi ca toate aceste elemente puse pe o factura, arata cu totul diferit fata de ce v-ati imaginat. De aceea, orice vanzare trebuie sa aiba o poveste.
Sa transmiteti si voi ca o floare calitativa si tot ce implica partea de creatie floristica are un pret…cel just!
Va asteptam sa urmariti articolele viitoare, unde vom discuta mai pe larg despre fiecare factor care contribuie la formarea pretului.

Author